Informatika tanítása

 

Problémák, amelyek kifejezetten az informatikatanárokat érintik:

- mivel a számítógépet kell figyelnünk, nem látjuk a gyerekek arcát, nem szűrhetjük le, értik-e

- korszerűtlen, rossz eszközök

- olyan hibák léphetnek fel, amiket nem tudunk kezelni, emiatt akár az egész órát le kellhet fújnunk, átalakítanunk

- a gyerekek nem figyelnek, hanem játszanak a számítógépen, interneten

- sokszor a terem elhelyezkedése is gátolja, hogy kényelmesen tarthassuk az órát, a diákok lássanak minket anélkül, hogy hátfájásuk volna :)

- a gyerekek otthonról más-más tudást hozhatnak, az előképzettségük különböző szinten lehet, így előfordulhat, hogy amit tanítok, az egyik gyereknek borzasztóan nehéz, míg a másiknak unalmas

- talán ez már nem aktuális probléma, de saját életünkből tapasztalat: ha informatikából házit adtak fel középiskolában, először meg kellett tudakolni, van-e mindenkinek otthon számítógépe, lehetősége megcsinálni a feladatot

- folyamatosan korszerűsítenünk kell tudásunkat, a diákok esetleg olyan dolgokat is tudni akarnak, amely nem szakterületünk, nincsenek információnk róla (játékok, internetes vagy más alkalmazások, legmodernebb hardvereszközök,...)

- a gyerekeknek másra van igényük és _szükségük, mint amit a tanterv előír, hogy tanítsunk nekik

 

 

 

Informatika oktatásban megjelenő problémák

-Nehezen lehet ellenőrizni, hogy a diákok mivel foglalkoznak órán.

-Kevés figyelmet fordítanak a biztonságos internethasználatra.

-Eszközök mennyisége és minősége nem megfelelő.

-Olyat tanítanak meg, amit már tudnak.

-Nagy elvárásaik vannak a diákoknak, de nem tudják átlátni az összefüggéseket, mert a tanár nem segíti őket hozzá ehhez.

-Angol nyelvű programok.

 

  • Különböző előzetes ismeretek, érdeklődés - előzetes felmérés
  • Csoportbontás, ha nincs rá lehetőség nagy differenciálás egy órán belül
  • Eszközigény - pénz
  • Általában helyhez kötött
  • Terem berendezés
  • Követhetőség - mind gyerek, mind tanár részéről
  • Figyelemelterelő ingerek
  • Mit tanítsunk? - hangsúlyos legyen-e az eszközhasználat tanítása vagy a programozás
  • Kell-e, ami a tantervben van, vagy azt már tudják?
  • Emberigény - tanár, rendszergazda
  • Állandó fejlődés a tanár részéről
  • Speciális problémák, amiket azonnal nem tudunk orvosolni
  • Rögtönzés, ha nincs lehetőség használni a gépeket
  • Programok telepítése gépekre
  • Nincs összekapcsolva tárgyakkal, hogy tényleg eszköz lehessen
  • Fizetés, jó tanárokat/szakembereket elszívják a cégek?

 

Sajátos problémák az informatika tanításával kapcsolatban:

  • nincs megfelelő mennyiségű eszköz
  • nincs megfelelő minőségű eszköz
  • teremelrendezés
  • nagy csoportlétszám
  • alacsony óraszám
  • több továbbképzést igényel az informatika a többi tantárgyhoz képest
  • ECDL vizsga igénye a szülők részéről vs. programozás
  • hiányzó tananyagrészek: pl. Miért nem tanítunk operációs rendszer és egyéb programok telepítését?

 

 

Eszközök

Tanterv

Pl. nem jó

Könyv

Pl. Hibák, nincs benne az az anyag, unalmas

Géppark

Pl. elavult, nincs periféria, hálózat nem megy

Tanuló eszközei

Sokkal jobbak

Hibák

Óra elején kiderülő

Pl. nincs áram, letöröltek mindent a gépről az előző nap

 

Rendetlenkedések

Szándékos,

Pl.

Kiloptak memóriát

Összefirkálták a képernyőt

Vírust raktak rá

nem szándékos rongálás

Pl.

Sok a játék azt csinálják

LETÖRÖLNEK dolgokat